Pokud jste úpný nováček pak si nejdříve přečtěte
obecně o mahjong
Klasický čínský MahJong
- popis pravide
Classical Chinese Mahjong
Základní verzí pravidel, ze které se následně odvíjejí ostatní je Klasický čínský mahjong (Classical Chinese Mahjong). Vzhledem k tomu, že MahJong je původně hazardní hra, hraje se o body. V této verzi každý hráč na začátku má 2 000 bodů.
K této hře se používa standartní sada 136 + 8 kamenů a 2 šestistranné kostky. Délka samotné hry se pohybuje okolo jedné hodiny a více. Nejkratší možná hra se skládá ze 16 štychů.
Kameny
Typy kamenů
136 základních kamenů je složeno ze tří barevných řad, třech druhů draků a čtyř větrů. Každý kámen se vyskytuje čtyřikrát.
Tyto tři řady se nazývají puntíky (dots), bambus (bamboo) a číslice nebo znaky (characters). Všechny tři řady se nazývají Suits – barevné řady.
Puntíky – DOTS
Bambus – BAMBOO
1 babus má vždy obrázek bažanta.
Znaky - CHARACTERS
Větry:
Východ – EAST

Jih – SOUTH

Západ - WEST

Sever – NORTH
Draci:
Červený
pro značení se někdy používá písmeno C
Zelený
pro značení se někdy používá písmeno F
Bílý – pro tohoto draka se používají dva symboly – prázdný kámen bez symbolu a nebo prázdný kámen s modrým (černým) rámečkem
pro značení se někdy používá písmeno P
Bonusové kameny:
4 roční období
4 květiny
Čísla u květin a období korespondují se světovými stranami.
1 – východ, 2 – jih, 3 – západ, 4 – sever
Kameny 1, 9 všech tří řad se nazývají Terminals (konečné).
Kameny 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 všech tří řad se nazývají Simples nebo Minor (jednoduché).
Kameny draků a světových směrů se nazývají Honors (čestné).

Terminals a Honors se dohromady nazývají Major.
Větry - rozmístění hráčů - 4 větry
Během hry každý hráč reprezentuje jednu světovu stranu (vítr této strany -
Mahjong také znám jako hra čtyř větrů). Kaźdé kole je také ve znaku jednoho větru.
1) Z herní sady se vybere po jednom kamenu od každého větru. Kameny se položí lícem dolů a zamíchají se, poté si každý hráč vybere jeden kámen (pořadí tahu se určí pomocí kostek). Podle vylosovaných kamenů je přidělen vítr (světová strana) každému hráči.
2) Hráči se posadí ke stolu podle následujícího schématu.
Západ - WEST

Sever – NORTH

Jih – SOUTH
Východ – EAST
VÝCHOD (EAST) má po pravé ruce JIH (SOUTH) a po levé ruce SEVER (NORTH). Naproti VÝCHODU (EAST) sedí ZÁPAD (WEST).
Světové strany jsou obrácené než se běžně značí, je to tím, že označují směr větru.
Míchání a rozdávaní kamenů
3) Všechny kameny (144 kamenů) se položí na stůl lícem dolů a všichni hráči je oběma rukama míchají
(tzv. mytí kamenů). Míchání probíhá tak dlouho dokud hráč reprezentující VÝCHOD (EAST) neurčí zastavení míchání.
4) Každý hráč před sebou postaví stěnu o délce 18 kamenů a výšce 2 kamenů. Poté se stěny posunou a sestavý se zeď.
Sestavování stěny a zdi lze usnadnit pomocí rovnacích pravítek (RACK).
5) Východ hodí dvěma šestistranými kostkami. Součet na kostkách určuje, která stěna se prolomí. Počítání začíná od východní stěny a pokračuje se ve směru hodinových ručiček.
Příklad: Součet na kostkách je 4 -> VÝCHOD je 1, JIH 2, ZÁPAD 3 a SEVER je 4. Tedy bude prolomena severní část zdi.
6) Východ hodí opět dvěma kostkama. Součet přičte k předchozímu homu. Výsledné číslo označuje kámen, ve kterém dojde k prolomení stěny. Kámen se odpočítává z pravého okraje stěny. Pokud číslo je větší, jak 18, pak se pokračuje na následující stěně.
Příklad: V přechozím bodě bylo určeno, že se bude prolamovat severní stěna. Při dalším hodu padl součet 3. Toto čislo se přičte k součtu z předchozího hodu, tedy 4 + 3 = 7. Na severní stěně se z levého okraje odpočítá 7 kámen.
7) 2 kameny, ne kterých byla zeď prolomena, se položí na zeď na pravo od průlomu. Vrchní kámen se položí dále od průlomu.
8) Najprove od průlomu se odpočítá 6 slupců kamenů a ty se mírně odsunou od zbytku zdi. Tím došlo k oddělení tzv. mrtvé části zdi, která je určena k braní kamenů po nahlášení "kong".
Z mrtvé části zdi se odebírají kameny při nahlášení kong. Postup odebírání je následující.
9) Zbytek zdi, nalevo od průlomu, se nažívá žívá část zdi. Z této částo se rozdává a hráči si odtud lízaji další kameny. Pokud je celá žívá část zdi spotřebvána bez nahlášení "mahjong" štych končí bez vítěze. Nalevo od průlumu si hráči postupně berou po 4 kamench. Nejdříve si bere 4 kameny VÝCHOD -> JIH -> ZÁPAD -> SEVER. To se opakuje dokud každý hráč nemá 12 kamenů. Poté si VÝCHOD vezme 2 kameny a ostatní hráči po jednom kamenu. Tedy výsledně bude mít VÝCHOD 14 kamenů, JIH 13, ZÁPAD 13 a SEVER 13.
Pokud má nějaký hráč v ruce bonusový kámen (květiny, roční období), vyloží jej před sebe a pak si dolúzne si místo něj kámen ze živé části zdi. Pořádí ve kterém si hráči dolízávají za bonusuvé kameny je VÝCHO, JIH, ZÁPAD, SEVER.
Po rozdaní
Po rozdaní a vyložení bonusových dílků

Po chvíli hry

Průběh hry
10) Nyní začíná samotná hra. Hráč reprezentující východní vítr začíná hru neboť má jako jediný 14 kamenů. Nyní může VÝCHOD zahlásit "mahjong" a ukončit tak štych. Pokud tak neudělá, musí vybrat jeden kámen ze své ruky a ten odhodit do prostoru ohraničeného zdí.
11) Nyní si může, kterýkoliv hráč zahlásit Pong, Kong a nebo Mahjong a vzít si tento odhozený kámen. Při nahlášení Pong (Kong) musí tyto kameny hráč před sebe vyložit a poté je tento hráč na řadě. V případě, že hráč nahlásil Kong, musí si po vyložení vzít další kámen z kongové (mrtvé) části zdi. Pak hráč odhodí kámen. Pokud byl zahlášen Mahjong štych končí.
V případě, že nikdo nenahlásil Pong nebo Kong, smí následující hráč, po hráči, který kámen odhodil, nahlásit Chow a vzít si tento kámen. Po nahlášení Chow musí hráč tuto postupku před sebe vyložit. Pak odhodí z ruky jeden kámen.
Pokud nebyl nahlášen Pong, Kong nebo Chow, hraje následující hráč, který si vezme další kámen ze zdi. Pokud je tento kámen bonusový (květina, roční období), vyloží jej před sebe a pak si dolízne místo něj kámen ze živé části zdi. Poté může hráč nahlásit mahjong nebo odhodit jeden kámen z ruky. Pak opět
krok 11). Pokud není hlášen Pong nebo Kong hra probíhá v tomto pořadí E -> S -> W -> N (VÝCHOD -> JIH -> ZÁPAD -> SEVER).
12) V připadě, že byl zahlášen Mahjong, štych konči a začne se počitat skóre. Pokud nebyl nahlášen mahjong a celá živá čast zdi byla spotřebována, všechny kameny se položí lícem dolů, zamíchají a štych se opakuje.
Konec hry, posunutí větrů, počet štychů a délka hry
Každá hra se skládá ze čtyř kol. Každé kolo je ve znaku jednoho větru. První kole je VÝCHODU, druhé JIHU, třetí ZÁPADU a poslední kolo je ve znaku SEVERNÍHO větru. Každé kolo se skládá z řady štychů.
Na úplném začátku hry se hráči rozlosují, kdo bude v prvním štychu reprezentovat, který vítr
viz bod 1). Pokud štych končí nahlášením Mahjongu, pak nastává následující. Pokud zvítězil hráč hrající za VÝCHOD nic se nemění. Pokud zvítězil ve štychu někdo jiný než VÝCHOD pak sepozice větrů posouvají. Takže z hráče na VÝCHODU je SEVER, z hráče na JIHu je VÝCHOD, z hráče na ZÁPADě je JIH a z hráče na SEVERu je JIH.
VÝCHOD -> SEVER
JIH -> VÝCHOD
ZÁPAD -> JIH
SEVER -> ZÁPAD
Celá hra končí po uplynutí vŠech čtyř kol. Nové kolo začíná když hráč, který na začátku hry reprezentoval VÝCHOD se stává opět VÝCHODEM. V případě, že by 13x za sebou zvítězil VÝCHOD, pak se větry posunou.
Přiklad: Na začátku hry je hráč (A) VÝCHOD, hráč (B) JIH, hráč (C) ZÁPAD, hráč (D) SEVER.
Začátek hry:
Vítr kola - VÝCHOD
hráč (A) - VÝCHOD
hráč (B) - JIH
hráč (C) - ZÁPAD
hráč (D) - SEVER
-po prvním štychu zvítězil hráč (A) - VÝCHOD -> nic se nemění, protože zvítězil východ. Vítr kola je stále VÝCHOD a hráči reprezentují stále stejné větry.
Začátek druhého štychu:
Vítr kola - VÝCHOD
hráč (A) - VÝCHOD
hráč (B) - JIH
hráč (C) - ZÁPAD
hráč (D) - SEVER
- ve druhém štychu zvítězil hráč (C) - ZÁPAD -> Vítr kola se nemění, větry reprezentující hráče se posunou.
Začátek Třetího štychu:
Vítr kola - VÝCHOD
hráč (A) - SEVER
hráč (B) - VÝCHOD
hráč (C) - JIH
hráč (D) - ZÁPAD
- ve třetím štychu zvítězil hráč (C) - JIH -> Vítr kola se nemění, větry reprezentující hráče se posunou.
Vítr kola - VÝCHOD
hráč (A) - ZÁPAD
hráč (B) - SEVER
hráč (C) - VÝCHOD
hráč (D) - JIH
- ve čtvrtém štychu zvítězil hráč (A) - ZÁPAD -> Vítr kola se nemění, větry reprezentující hráče se posunou.
Vítr kola - VÝCHOD
hráč (A) - JIH
hráč (B) - ZÁPAD
hráč (C) - SEVER
hráč (D) - VÝCHOD
- v pátém štychu zvítězil hráč (A) - JIH -> Větry reprezentující hráče se posunou. Protože se VÝCHODEM stává znovu hráč (A), který
Vítr kola - JIH
hráč (A) - VÝCHOD
hráč (B) - JIH
hráč (C) - ZÁPAD
hráč (D) - SEVER
- v šestém štychu zvítězil hráč (B) - JIH -> Vítr kola se nemění, větry reprezentující hráče se posunou.
Sedmý štych tedy vypadá takto:
Vítr kola - JIH
hráč (A) - SEVER
hráč (B) - VÝCHOD
hráč (C) - JIH
hráč (D) - ZÁPAD
Výpočet skóre a placení
Po skončení štychu mahjongem se provede výpočet skóre a bodové vyrovnání. Dle pravidel čínského klasického mahjongu si vsichni hráči spočítají bodovou hodnotu své ruky. Pak vítěznému hráči (ten kdo hlásil mahjong) všichni ostatní zaplatí hodnotu jeho ruky. Poté si nevítězní hráči mezi sebou zaplatí podle hodnoty své ruky. Hráč hrající za východ vždy platí a i dostavá od ostatních hráčů dvojnásobek.
Příklad: Hráč (A) hrající za východ nahlásí mahong. Po spočítání bodů je hodnota jednotlivých rukou následující:
hráč (A) - VÝCHOD má 64 bodů
hráč (B) - JIH má 12 bodů
hráč (C) - ZÁPAD má 4 body
hráč (D) - SEVER má 80 bodů
Nejprve všichni zaplatí vítěznému hráči. Takže hráč (A) - VÝCHOD obdrží od každého hráče 128 (2 x 64 - východ dostává vždy dvojnásobek), tedy dohromady získá 128 x 3 = 384 bodů.
Nyní si nevítězní hráči mezi sebou zaplatí hodnotu svých rukou.
Hráč (B) - JIH získá 12 bodů od (D) a 12 bodů od (C).
Hráč (C) - ZÁPAD získá 4 body od (B) a 4 bodů od (D).
Hráč (D) - SEVER získá 80 bodů od (B) a 80 bodů od (C).
Tedy výsledně:
hráč (A) - VÝCHOD: 128 + 128 + 128 = +384
hráč (B) - JIH: 12 + 12 - 128 - 4 - 80 = -188
hráč (C) - ZÁPAD: 4 + 4 - 128 - 80 -12 = -212
hráč (D) - SEVER: 80 + 80 - 128 - 4 - 12 = +16
Mhajong a bodování
Pokud si chcete vytisknout přehled pro výpočet,
pak použijte tento odkaz.
Mahjong jsou standatně 4 sety a jeden pár nebo speciální sestavy.
Set je chow, pong nebo kong. Chow je postupka ze 3 kamenů stejné barvy. Pong jsou 3 stejné kameny. Kong jsou čtyři stejné kameny. Pár jsou dva stejné kameny.
Příklad mahjongu:
1-1-1 1-2-3 3-4-5 E-E-E 6-6
1-2-3 4-5-6 5-6-7 2-3-4 4-4
4-4-4 C-C-C W-W-W F-F-F 9-9
1-1-1 1-2-3 3-4-5 E-E-E-E 6-6
Speciální typy mahjongu:
Jsou to ruce, které se neskládají ze 4 setů a jednoho páru.
13 sirotků
Tato kombinace obsahuje 1, 9 znaky, 1, 9 bambus, 1,9 puntíky, východ, západ, jih, sever, červené, bíleho a zeleného draka. A jeden kámen, který vytvoří se zbylými pár.
7 párů
Ruka sestavená ze 7 sedmi libovolných párů. Žádné dva páry nesmí být stejné
Bodování - skóre
Název | melded (vyložené) | Concealed (nevyložené) |
Chow | 0 | 0 |
Pung of Simples | 2 | 4 |
Pung of Terminals | 4 | 8 |
Pung of Honors | 4 | 8 |
Kong of Simples | 8 | 16 |
Kong of Honors | 16 | 32 |
Kong of Terminals | 16 | 32 |
Kong of Honors | 16 | 32 |
Pár
U vítězné i nevítězné ruky se boduje i pár.
Pair of Dragons - Pár draků - 2 body Za každý pár draků, který má hráč v ruce jsou 2 body. Dva stejné páry se nepočítají, protože dva stejné páry se počítají jako kong!
Pair of Own Wind - Pár větrů hráče - 2 body Pár větru odpovídající větru, za který hráč hraje.
Pair of Wind of the Round- Pár větrů kola - 2 body Pár větru odpovídající větru hráče.
Poznámka: Pokud má hráč pár větrů, který je zároveň větrem kola a větrem hráče, pak má tento pár hodnotu 4 body.
Bonusové kameny
Za každý bonusový kámen jsou
4 body.
Roční období - 4 body
Květina - 4 body
Mahjong - 20 bodů
Self draw last - poslední kámen byl dobrán ze zdi
- 2 body
Out on pair - posledním kámenem byl vytvořen pár
- 2 body
Out on a major pair - poslední kámen byl dobrán ze zdi a tento kámen byl hlavní (terminals nebo honors)
- 2 body
Poznámka: Out on pair a Out on pair se sčítají. To v podstatě znamená, že Out on major pair za 4 body.
One-chance hand - vítěz mohl vyhlásit mahjong pouze pomocí jednoho kamene
například čekáním na 2 do chow 1 - 2 - 3 - 2 body
Násobiče - Doubles
V mahjongu se objevují doubles, tedy sestavy, které celé skóro násobí 2x. Násobíče se nesčítají, ale násobí. To znamená, že tři násobiče znamenají 8x celé skóre (2 x 2 x 2).
All seasons - Všechna roční období - 2x
All flowers - Všechny květiny - 2x
All seasons and all flowers - Všechna roční období a všechny květiny - 8x
Flowers and season of own wind - Roční období a květina vlastního větru - 2x
Přiklad: pro západ -
Out on the last tile of wall - nahlášení mahjongu po líznutí posledního kamene živé časti zdi
- 2x
Out on the last discard tile - nahlášení mahjongu za pomoci posledního odhozeného, když už je živá část zdi rozebrána
- 2x
Out on supplement tile form Kong wall - nahlášení mahjongu pomocí dobraného dílku po nahlášení Kongu
- 2x
Out by robbing kong - poté co hráč nahlásí kong, jiný hráč nahlásí pomocí tohoto dílku mahjong
- 2x
Out on first turn - nahlášení mahjongu v prvním cyklu štychu
- 2x
Pung/Kong of Own Wind - pung nebo kong větru hráče
- 2x
Pung/Kong of Wind of the Round - pung nebo kong větru kola
- 2x
Pung/Kong of Dragons - pung nebo kong draků
- 2x
Fully concealed hand - plně nevyložená ruka, ani jeden set není vyložený
- 2x
Pung hand - všechny sety jsou pong nebo kong
(nerozhoduje zda jsou vyložené nebo ne) - 2x
Příklad:
All terminals and honors - ruka sestavená jen z pong/kong a jednoho páru z kamenů terminals a honors
- 2x
Little Four Winds - ruka obsahující tři pong/kong větrů a páru čtvrtého větru
- 2x
Little Three Dragons - ruka sestavená jen z dvou pong/kong draků a jednoho páru třetích draků
- 8x
One Suite and Honors - ruka sestavená jen ze setů jedné barvy a setů z honors
- 2x
One Suite Only - ruka sestavena jen ze setů a páru jedné barvy
- 8x
Three Concealed Triples - ruka obsahující tři nevyložené pong
(počitají se i hlášené vyložené kong) - 2x
Limitní ruce
Jedná se o ruce, které mají tak vysoké bodové ohodnocení, že dosahují limitu 1000 budů. Někdy bývají označeny násobíčem 32x.
All greens - ruka sestavená jen ze zelených draků, 2, 3, 4, 6, 8 bambus (bambusové kameny obsahující zelený bambus)
All honors - ruka sestavená jen z honors kamenů
All terminals - ruka sestavená jen z Pong/Kong setů z terminals - nazýváno také "Head and Tails"
Big Four Winds - ruka sestavená ze Čtyř setů Pong/Kong větrů a libovolného páru
Big Three Dragons - mahjong obsahující Pung/Kong všech draků
13x Consecutive Wins - rozdávající (východ) vyhraje 13x za sebou - mezi vítĚzstvími mohou být i remízy (například: 13 vítězství + 4 remízy)
Earthly Hand - západ, jih, sever nahlásí mahjong na první kámen odhozený východem
Four Kongs - mahjong obsahující čtyři kong a libovolný pár
Fully Concealed Suit Hand - mahjong z nevyložených kamenů jedné barvy
Heavenly Hand - východ nahlásí mahjong ihned po rozdání kamenů
Hidden Treasure - mahjong z nevyložených Pong/Kong (kong smí být vyložený) a nevyloženého páru
Kong on Kong - nahlášení kong -> z dobraného kamene nahlášení dalšího kongu -> z dobraného kamene nahlášení mahjong
Moon from the Bottom of the Sea - nahlášení mahjongu za pomoci posledního kamene ze zdi, který je 1 puntík
Nine Gates (Nine Holy Lanterns) - mahjong sestavený z nevyložených kamenů jedné barvy obsahující pong/kong 111 a 999, 2345678 a kámen tvořící pár
Plum Blossom on the Roof - nahlášení mahjongu na kámen 5 puntík
Scratching a Carrying Pole - nahlášení mahjongu "ukradením" 2 bambus z právě nahlášeného kong
Squirming Snake - mahjong sestavený z kamenů jedné barvy obsahující pong/kong 111 a 999, 2345678 a kámen tvořící pár s 2, 5 nebo 8
Thirteen Orphans - ruka obsahující jeden od každého mojor kamene a jeden kámen tvořící pár
Přiklad výpočtu hodnoty ruky a vyúčtování
Stav:
Vítr kola - JIH
hráč (A) - SEVER - 2600 bodů
hráč (B) - VÝCHOD - 1400 bodů
hráč (C) - JIH - 2200 bodů
hráč (D) - ZÁPAD - 1800 bodů
Hráč (C) - JIH nahlásil mahjong na odhozený kámen 1 puntík.
Ruka hráče (C)
Vyložené:
Nevyložené:
Vyložený chow | 0 | bodů |
Vyložený pong větru (VÝCHOD) | 4 | body |
Vyložený pong terminals | 4 | body |
Nevyložený chow | 0 | bodů |
Pár větrů - JIH | | |
- pár větrů hráče | 2 | body |
- pár větrů kola | 2 | body |
mahjong | 20 | bodů |
2 bonusové kameny | 8 | body |
------------------- |
CELKEM | 40 | bodů |
Hráč (D) - ZÁPAD
Ruka hráče (D)
Vyložené:
Nevyložené:
Vyložený chow | 0 | bodů |
Vyložený pong terminals | 4 | body |
Nevyložený chow | 0 | bodů |
Pár draků | 2 | body |
bonusový kámen | 4 | body |
------------------- |
CELKEM | 10 | bodů |
Hráč (A) - SEVER
Ruka hráče (A)
Vyložené:
Nevyložené:
Vyložený kong simples | 4 | body |
Nevyložený pong draků | 8 | bodů |
Pár draků | 2 | body |
------------------- |
součet | 14 | bodů |
------------------- |
Pong draků | | x 2 |
------------------- |
CELKEM | 28 | bodů |
Hráč (B) - VÝCHOD
Ruka hráče (B)
Vyložené:
Nevyložené:
Vyložený pong větru - západ | 4 | body |
Nevyložený pong větru - sever | 8 | bodů |
Nevyložený pong terminals | 8 | bodů |
Pár větrů kola | 2 | body |
------------------- |
CELKEM | 24 | bodů |
Vyúčtování
Vítěž, hráč (C) JIH, dostane od všech hráčů hodnotů své ruky a od východu 2x tolik (východní hráč vždy dostává a platí dvojnásobek). Vítěz nikomu nic neplatí!
Tedy cellkové skóre hráče (C) bude počátečních 2200 + 40 + 40 + 80 = 2360
Hráč (D)ZÁPAD měl hodnotu ruky 10 bodů, tedy dostane od ostatních hráčů po 10 bodech (od východu dvojásobek) a ostatním hráčům zaplatí hodnotu jejich rukou (východu dvojnásobek).
Hráč (D) bude mít celkové skóre 1800 - 40 + 10 + 20 - 28 - 48 = 1746
Hráč (A)SEVER měl hodnotu ruky 10 bodů, tedy dostane od ostatních hráčů po 28 bodech (od východu dvojásobek) a ostatním hráčům zaplatí hodnotu jejich rukou (východu dvojnásobek).
Hráč (A) bude mít celkové skóre 2600 - 40 + 28 + 56 - 10 - 48 = 2586
Hráč (B) VÝCHOD měl hodnotu ruky 24 bodů, tedy dostane od ostatních hráčů po 48 bodech (východ dostává dvojásobek) a ostatním hráčům zaplatí hodnotu jejich rukou (východ platí dvojnásobek).
Hráč (B) bude mít celkové skóre 1400 - 80 + 48 + 48 - 20 - 56 = 1340
Protože nezvítězil hráč hrající za východ dojde opět k rotaci větrů:
Vítr kola - JIH
hráč (A) bude VÝCHOD
hráč (B) bude JIH
hráč (C) bude ZÁPAD
hráč (D) bude SEVER
TRESTY
V mahjongu mohou nastat chvíle, kdy hráč udělá chybu a tím poškodí i ostatní hráče. Penalizace se rozdělují na dva druhy. Drobné chyby a hrubé chyby (úmyslné chyby.
Drobné chyby
Mezi drobné chyby se řadí špatné nahlášení pong, kong, chow. Nebo při odkládání kamene jeho špatné pojmenování, na které jiný hráč zareaguje nahlášením pong, kong nebo chow a tím prozradí svoje kameny. Na penalizaci drobných chyb je nutné se dohodnout před začátkem hry. Penalizace za tyto chyby bývá většinou kolem 200 bodů pro každého hráče.
Hrubé chyby
Mezi hrubé chyby se počítá takové jednání jenž poškodí hráče. Základní hrubou chybou je chybné nahlášení Mahjongu, následkem čehož ostatní hráči ukáží své ruce. Za chybné nahlášení mahjongu se většinou platí 500 nebo 1000 bodů každému hráči.
Jako další hrubá chyba se počítá tzv. "nahráváni". To je takové jednání, kdy hráč vyhodí kámen jenž způsobí, že jiný hráč nahlásí mahjong na limitní ruku a zároveň byl tento kámen předvídatelný.
Napřiklad hráč má vyložené tři nebo čtyři pong v jedné barvě a jiný hráč odhodí kámen, který mu umožní nahlasit mahjong pak se jedná o chybu. Hráč, který odhodil kámen zaplatí za nevyhrávající hráče útratu. Vzhledem k tomu, že se jedná o limitní ruku, pak hodnota vítězovi ruky je 1000 bodů.
Další lruce na které se toto pravidlo aplikuje jsou Four Winds, Three Big Dragons, All Greens.... Obecně se jedná o limitní ruce, které jsou z části vyložené a jasně ukazují o co se daný hráč pokouší.
Pokud se penalizovaní hráč prokáže, že kámen musel odhodit, protože jeho ruka obsahovala kameny, jenž kterýkoliv z nich mohl nahrát soupeři.